Ztracený ráj / John Milton ; z anglického originálu Paradise lost přeložil Jos. J. David ; ilustrace: Gustave Doré
Material type:![Text](/opac-tmpl/lib/famfamfam/BK.png)
Item type | Current library | Collection | Call number | Status | Date due | Barcode |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
Oddělení pro dospělé | beletrie pro dospělé | PO (Browse shelf(Opens below)) | Available | 421740027347 |
Browsing Oddělení pro dospělé shelves, Collection: beletrie pro dospělé Close shelf browser (Hides shelf browser)
PO Akrostichy : | PO Červotočivé světlo : | PO Překlady / | PO Ztracený ráj / | PO Tak ještě jedno jaro tedy / | PO Dvě na čtvrtou sonetů v rytmu srdce / | PO Zápisky, aneb, O neunáhleném smíření / |
Obsahuje bibliografické odkazy
"Ztracený ráj" Johna Miltona je rozvržen do dvanácti básnických oddílů a po formální stránce je komponován blankversem, nerýmovaným veršem o pěti stopách. Děj eposu je inspirován knihou Genesis a soustředí se v jedné linii především na pád Satana, jenž je důsledkem jeho neúspěšné vzpoury proti Bohu. V opačném pólu sleduje Milton osud Adama a Evy, jejich cestu k prvotnímu hříchu, vrcholící nalezením stromu poznání a posléze ochutnáním jeho plodů. Zatímco Adam a Eva reprezentují v autorově pojetí svět lidí, Satan je představitelem těch nadpozemských bytostí, jejichž cílem je přinášet a rozsévat pýchu a nesnášenlivost, závist a také chorobnou touhu vyniknout a získat sílu a moc. I proto Satan proměněný v hada vstupuje do ráje a svým vtíravým našeptáváním svede Evu s Adamem k pozření zakázaného ovoce, k činu, za který jsou oba potrestání vyhnáním ze zahrady blaženosti. Vedle těchto základních příběhů se ale Milton zabývá i uspořádáním vesmíru, historií lidstva od jeho počátků až po vznik křesťanství i filozofickými otázkami, z nichž ho například zajímá svobodná vůle lidského jedince.
Slavný epos anglického barokního básníka, který vzhledem ke svému ojedinělému zpracování biblické tématiky otevřel cestu k novověké duchovní epice.
Reprint: V Praze : Nakladatelství J. Otty, 1911
There are no comments on this title.